Welke vormingen kunnen leden en leiding volgen?

Hieronder vind je wat meer uitleg over de verschillende vormingen, georganiseerd door Scouts en Gidsen Vlaanderen.
Neem zeker ook een kijkje op de site van Scouts en Gidsen Vlaanderen zelf.

Herfstontmoeting (HO)

• Dit is het startweekend voor alle leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Dit is steeds het laatste weekend van augustus.
• Het is een weekend waar: het jaarthema voorgesteld wordt, je vorming volgt, nieuwe mensen ontmoet, ...
• De prijs bedraagt €41 en het weekend is in de Hoge Rielen. Als je tijdig inschrijft, krijg je na de cursus een deelnamebewijs waarmee je het volledige inschrijvingsgeld terug kan vragen via de groepsleiding.

Jintro

• Jintro is voor jins. Het is ontdekken wat je goed kan. Op een speelse manier, samen met andere jins. Je kiest zelf mee hoe de week verloopt.
• Voor 100 euro ga je mee op jintro in een van de Hopper verblijven. Na de cursus krijg je een deelnamebewijs waarmee je het volledige inschrijvingsgeld terug kan vragen via de groepsleiding.

Animator cursus

• Op deze cursus ontdek je hoe je beter in leiding kan staan. Op een speelse manier en samen met andere scouts- en gidsenleiding. Spellen bedenken, EHBO, technieken, ouders, kamp, takraad, ... Het komt allemaal aan bod.
• Deze cursus is zowel voor jins als leiding, nadat je de cursus hebt afgerond krijg je ook een attest van 'animator in het jeugdwerk'.
• Je gaat op een 6-daagse voor 100 euro/7-daagse, in de zomervakantie voor 120 euro, en verblijft in een van de Hopper verblijven. Na de cursus krijg je een deelnamebewijs waarmee je het volledige inschrijvingsgeld terug kan vragen via de groepsleiding.

Hoofdanimator cursus

• Dit hoofdanimatortraject bestaat uit een basisweekend en Gilwell.
• Een basisweekend is een weekend waarin je specifieke kneepjes leert omtrent scoutsleider zijn, je leert evalueren, een gebeleidershouding aannemen, de werking van een groep, ... Op gilwell zoek je antwoorden op vragen als 'Wat heb je nodig om ingroep goed samen te werken? Hoe communiceer je en wat is het effect daarvan op anderen?'.
• Dit traject is voor scoutsleid(st)ers die aan hun 3e leidingsjaar gaan beginnen of al 20 jaar zijn.
• Het basisweekend kost 40 euro en gaat door in een van de Hopper verblijven. Gilwell kost, afhankelijk van je keuze, tussen de 75 euro en 120 euro. Na de cursus ontvang je een deelnamebewijs waarmee je het volledige inschrijvingsgeld terug kan vragen via de groepsleiding.

Vorming a la carte

• Dit zijn verschillende avonden gratis vorming voor leiding, groepsleiding en districtscommisserissen. Onze gouw organiseert de vormingen.
Je kan naar Vorming a la carte in verschillende studentensteden (Antwerpen, Gent, Leuven, Brussel en Brugge) op 4, 12 en 20 oktober.
Er zijn specifieke onderwerpen voor jonge maar ook ervaren leiding, je kiest zelf wat je volgt!

Terugbetaling deelname cursussen

Als jij/ je zoon of dochter deelnam aan een cursus georganiseerd door Scouts en Gidsen Vlaanderen (Animatorcursus, Jintro, Hoofdanimatorcursus,...) dan kan je bij ons je volledige inschrijvingsgeld terugbetaald krijgen!

Bezorg je deelnamebewijs aan de groepsleiding (via [email protected]) Zij geven dit door aan de gemeente, die 75% terugbetaalt en het oudercomité, dat de overige 25% terugbetaalt.